Zhodneme sa, že otázka morálky v týchto debatách je kľúčová. Stále mám pocit, že mechanizmus fungovania morálky, jej vznik, definíciu, postupné úpravy, prispôsobovanie jej pravidiel a aplikácie do života nie sú v týchto dišputách úplne jasné. Myslím si ale, že to je základ, bez ktorého sa nedá budovať nadstavba.
Odmietam teóriu, že človek sa rodí morálny. Možno si duša niečo prináša z minulých životov, ale to sú skôr výzvy, možnosti, osobnostné črty povahy, génové predispozície, možno i plán predbežných príležitostí pre budúce poslanie. Ale zásady morálky dostáva ľudské mláďa až po narodení. Človek sa morálnym, prípadne nemorálnym stáva až výchovou, dozrievaním, rozhodovaním sa na životných križovatkách o smerovaní svojej osobnosti. Pri rozhodovaní, na základe predchádzajúcich podnetov, skúseností, duševných, fyzických možností a mnohých iných, často v podvedomí skrytých podnetov niekam smeruje. Toto rozhodovanie môže byť viac alebo menej morálne z hľadiska vonkajšieho pozorovateľa, resp. obecnej morálky konkrétnej spoločnosti ľudí.
Podľa mňa je morálka súbor pravidiel skupiny ľudí, ktorých budovanie, dodržiavanie vyplýva z historických skúseností, potrieb fungovania spoločnosti, pri dlhodobom pôsobení zmysluplných, uznávaných hraníc pre správanie sa členov spoločnosti.
Pravidlá môžu vznikať na základe rôznych pohnútok, napr. „Nerob inému to, čo nechceš aby robil iný tebe.“ „Ak chceš žiť v tejto komunite, správaj sa k iným priateľsky, bratsky.“ Inak ťa vyženú. Alebo komunita zanikne vo vnútorných deštruktívnych sporoch, prípadne likvidáciou nepriateľom, živlami… Nič také zlé nechcem, preto sa chovám slušne, v súlade s morálnymi pravidlami tlupy, obce, národa…
Morálka nie je vec nemenná. Napr. „Právo prvej noci“ v stredoveku bolo morálne, no dnes je to nemorálny hnus. Zásady morálky sa môžu rodiť i veľmi drasticky, napr. „Previnilcovi, ktorý niečo ukradne odtnú pravú ruku!“ Počas stáročí sa kradnutie takmer stratilo v danej oblasti, hoci odtínanie rúk sa už dávno nepraktizuje. I tak zostalo v povedomí komunity „Kradnutie je nemorálne, kradoš je fuj.“
Vo svojich úvahách sa odvolávate na pôsobenie božích, vesmírnych nadpozemských pravidiel. Tie triviálne, základné možno také sú, veď ich dodržiavajú indiáni, černosi, európania i aziati. Možno im to ale nediktoval niekto z vesmíru, ale život v podobných podmienkach ich/nás k nim doviedol.
Vieme teda stanovovať, plánovať morálny kredit politika, šéfa občiny, prípadne úradníka o 150, 500 rokov neskôr? Nemali by sme skôr myslieť na body cesty smerujúcej do budúcnosti ale také, ktoré dnes už teoreticky aspoň v náznakoch vidíme? Vieme odhadnúť morálne pravidlá v ďalekej budúcnosti?
Problém je ako vybrať morálne osôby do riadiacich funkcii. Myslím si, že nie je dôležité ako takú osobu vybrať, ale skôr ako tej funkcii postaviť hranice, kritéria fungovania tak, že nebude môcť vybočiť z týchto morálnych mantinelov, resp. ako zabezpečiť nápravu, účinný trest ak úmyselne vybočí. To zabezpečí i výchovu morálnych osobností, lebo tak ako odstrašujúci príklad „odťatej pravej ruky“ bude nad nemorálnym konaním osôb vysieť strašiak prísne stanovených a prísne dodržiavaných mantinelov.
Odporúčam preto zaoberať sa viac mechanizmom stavania účinných hraníc konania vo verejných funkciách ako výberom morálnych osôb do funkcii. Zvlášť v dnešnej dobe keď je takýchto osôb ako šafranu.
Tono,
v zásade súhlasím až na ten záver že nie je dôležité akého človeka vyberieme, ale aké mantinely mu dáme. Práve to nefunguje – máme milión zákonov ale pokiaľ nie je morálka a hlavne mravnosť tak sa zákony veselo porušujú. Potom už je len na tom ako je kto “ŠIKOVNÝ” ako hovorí Sulík aby ho pri tom nechytili.
Ako chápem pojmy:
Morálka – dodržiavanie dohodnutých pravidiel
Mravnosť – správanie sa na základe rešpektovania práve tých “VEČNÝCH PRAVIDIEL”, čiže pod diktátom SVEDOMIA
Igor
Igor, v tomto sa už dávnejšie rozchádzame, prakticky od prvého stretnutia. Zhodneme sa v tom, že niektoré morálne pravidlá pretrvávajú veky. No i tak som presvedčený, že morálka nie je pojem stacionárny, definitívny, ale že sa mení časom, spoločnosť ju tvorí, prispôsobuje práve s pomocou mantinelov, zákonov a pravidiel dôsledne vyžadovaných, porušenie ktorých je trestané, resp. „porušiteľ“ sa ocitne na slepej koľaji, je spoločenskými mechanizmami odsunutý, je mu znemožnené naďalej škodiť vo verejnej funkcii. Aj bez trestného senátu a odúdenia súdom. To, čo som popísal neplatí na našu terajšiu spoločnosť. Občan dnes nemá účinnú páku odvolať nehodnú, nemorálnu osobu z funkcie a brať ju na zodpovednosť. Zákony sa neporušujú preto, lebo ako píšeš „nie je morálka“. Morálne princípy pozná asi každý dospelý normálny človek. Porušujú sa preto, lebo neexistuje reálna možnosť trestu a odstránenia kriváka z funkcie, pokiaľ ho drží šedá mafia. Občania, ako tvorcovia morálky, by sa mali preto prebrať z letargie a požadovať zmeny systému, ktoré by hore popísané funkcie zabezpečili. Neviem o inom spôsobe, ako zabezpečiť morálne správanie sa funkcionára, politika, verejného činiteľa. Ak taký spôsob poznáš, budem ti vďačný za sprostredkovanie. Človek sa morálnym nerodí. Svoju morálku mu môže vštepiť výchova. Slovanská, čínska, peruánska, mongolská…
No a zase sme pri tom istom. Pokiaľ nie je “Vyšší mravný princíp” tak nieto toho kto by tie jasne stanovené a všeobecne UZNANÉ mantinely vniesol do života a už vôbec niet také akceptované osobnosti ktoré majú nárok to vymáhať. To musí ísť jedno s druhým a bude to trvať generácie a podarí sa, alebo spoločnosť skrachuje. To je ten Maliarik. Žiadne rýchle technické riešenia neexistujú.
Váš rozkol/nezhoda vznikla v tom, čo som načrtol pod reláciou č. 155: “Tvoríme to, čo bude platiť v novej spoločnosti, alebo návod na to, ako tam prísť?”
Igor rozjíma nad svetom potom – keď sa nám už podarí vytvoriť novú spoločnosť a tá bude fungovať na prirodzených princípoch.
Tóno je v prítomnosti – teraz, keď máme nedokonalosť členov spoločnosti (ich mravné či iné kvality nie sú na dostatočnej úrovni).
Preto T hľadá iné mechanizmy na ich udržanie v želateľných mantineloch.
PS: S právom prvej noci to môže byť ináč, než nám predostreli plagiátori HiSTORYje. Chcú v nás vyvolať odpor k telegónii.
Áno súhlasím , ja ten rozdiel v časových horizontoch vidím. Od začiatku bol náš zámer v Programe a teraz v Zásadách stanoviť métu kam chceme prísť. S tým sa nikto nezaoberá.
20. februára 2023 at 14:37
Zhodneme sa, že otázka morálky v týchto debatách je kľúčová. Stále mám pocit, že mechanizmus fungovania morálky, jej vznik, definíciu, postupné úpravy, prispôsobovanie jej pravidiel a aplikácie do života nie sú v týchto dišputách úplne jasné. Myslím si ale, že to je základ, bez ktorého sa nedá budovať nadstavba.
Odmietam teóriu, že človek sa rodí morálny. Možno si duša niečo prináša z minulých životov, ale to sú skôr výzvy, možnosti, osobnostné črty povahy, génové predispozície, možno i plán predbežných príležitostí pre budúce poslanie. Ale zásady morálky dostáva ľudské mláďa až po narodení. Človek sa morálnym, prípadne nemorálnym stáva až výchovou, dozrievaním, rozhodovaním sa na životných križovatkách o smerovaní svojej osobnosti. Pri rozhodovaní, na základe predchádzajúcich podnetov, skúseností, duševných, fyzických možností a mnohých iných, často v podvedomí skrytých podnetov niekam smeruje. Toto rozhodovanie môže byť viac alebo menej morálne z hľadiska vonkajšieho pozorovateľa, resp. obecnej morálky konkrétnej spoločnosti ľudí.
Podľa mňa je morálka súbor pravidiel skupiny ľudí, ktorých budovanie, dodržiavanie vyplýva z historických skúseností, potrieb fungovania spoločnosti, pri dlhodobom pôsobení zmysluplných, uznávaných hraníc pre správanie sa členov spoločnosti.
Pravidlá môžu vznikať na základe rôznych pohnútok, napr. „Nerob inému to, čo nechceš aby robil iný tebe.“ „Ak chceš žiť v tejto komunite, správaj sa k iným priateľsky, bratsky.“ Inak ťa vyženú. Alebo komunita zanikne vo vnútorných deštruktívnych sporoch, prípadne likvidáciou nepriateľom, živlami… Nič také zlé nechcem, preto sa chovám slušne, v súlade s morálnymi pravidlami tlupy, obce, národa…
Morálka nie je vec nemenná. Napr. „Právo prvej noci“ v stredoveku bolo morálne, no dnes je to nemorálny hnus. Zásady morálky sa môžu rodiť i veľmi drasticky, napr. „Previnilcovi, ktorý niečo ukradne odtnú pravú ruku!“ Počas stáročí sa kradnutie takmer stratilo v danej oblasti, hoci odtínanie rúk sa už dávno nepraktizuje. I tak zostalo v povedomí komunity „Kradnutie je nemorálne, kradoš je fuj.“
Vo svojich úvahách sa odvolávate na pôsobenie božích, vesmírnych nadpozemských pravidiel. Tie triviálne, základné možno také sú, veď ich dodržiavajú indiáni, černosi, európania i aziati. Možno im to ale nediktoval niekto z vesmíru, ale život v podobných podmienkach ich/nás k nim doviedol.
Vieme teda stanovovať, plánovať morálny kredit politika, šéfa občiny, prípadne úradníka o 150, 500 rokov neskôr? Nemali by sme skôr myslieť na body cesty smerujúcej do budúcnosti ale také, ktoré dnes už teoreticky aspoň v náznakoch vidíme? Vieme odhadnúť morálne pravidlá v ďalekej budúcnosti?
Problém je ako vybrať morálne osôby do riadiacich funkcii. Myslím si, že nie je dôležité ako takú osobu vybrať, ale skôr ako tej funkcii postaviť hranice, kritéria fungovania tak, že nebude môcť vybočiť z týchto morálnych mantinelov, resp. ako zabezpečiť nápravu, účinný trest ak úmyselne vybočí. To zabezpečí i výchovu morálnych osobností, lebo tak ako odstrašujúci príklad „odťatej pravej ruky“ bude nad nemorálnym konaním osôb vysieť strašiak prísne stanovených a prísne dodržiavaných mantinelov.
Odporúčam preto zaoberať sa viac mechanizmom stavania účinných hraníc konania vo verejných funkciách ako výberom morálnych osôb do funkcii. Zvlášť v dnešnej dobe keď je takýchto osôb ako šafranu.
2. marca 2023 at 20:21
Tono,
v zásade súhlasím až na ten záver že nie je dôležité akého človeka vyberieme, ale aké mantinely mu dáme. Práve to nefunguje – máme milión zákonov ale pokiaľ nie je morálka a hlavne mravnosť tak sa zákony veselo porušujú. Potom už je len na tom ako je kto “ŠIKOVNÝ” ako hovorí Sulík aby ho pri tom nechytili.
Ako chápem pojmy:
Morálka – dodržiavanie dohodnutých pravidiel
Mravnosť – správanie sa na základe rešpektovania práve tých “VEČNÝCH PRAVIDIEL”, čiže pod diktátom SVEDOMIA
Igor
8. marca 2023 at 17:27
Igor, v tomto sa už dávnejšie rozchádzame, prakticky od prvého stretnutia. Zhodneme sa v tom, že niektoré morálne pravidlá pretrvávajú veky. No i tak som presvedčený, že morálka nie je pojem stacionárny, definitívny, ale že sa mení časom, spoločnosť ju tvorí, prispôsobuje práve s pomocou mantinelov, zákonov a pravidiel dôsledne vyžadovaných, porušenie ktorých je trestané, resp. „porušiteľ“ sa ocitne na slepej koľaji, je spoločenskými mechanizmami odsunutý, je mu znemožnené naďalej škodiť vo verejnej funkcii. Aj bez trestného senátu a odúdenia súdom. To, čo som popísal neplatí na našu terajšiu spoločnosť. Občan dnes nemá účinnú páku odvolať nehodnú, nemorálnu osobu z funkcie a brať ju na zodpovednosť. Zákony sa neporušujú preto, lebo ako píšeš „nie je morálka“. Morálne princípy pozná asi každý dospelý normálny človek. Porušujú sa preto, lebo neexistuje reálna možnosť trestu a odstránenia kriváka z funkcie, pokiaľ ho drží šedá mafia. Občania, ako tvorcovia morálky, by sa mali preto prebrať z letargie a požadovať zmeny systému, ktoré by hore popísané funkcie zabezpečili. Neviem o inom spôsobe, ako zabezpečiť morálne správanie sa funkcionára, politika, verejného činiteľa. Ak taký spôsob poznáš, budem ti vďačný za sprostredkovanie. Človek sa morálnym nerodí. Svoju morálku mu môže vštepiť výchova. Slovanská, čínska, peruánska, mongolská…
13. marca 2023 at 20:41
No a zase sme pri tom istom. Pokiaľ nie je “Vyšší mravný princíp” tak nieto toho kto by tie jasne stanovené a všeobecne UZNANÉ mantinely vniesol do života a už vôbec niet také akceptované osobnosti ktoré majú nárok to vymáhať. To musí ísť jedno s druhým a bude to trvať generácie a podarí sa, alebo spoločnosť skrachuje. To je ten Maliarik. Žiadne rýchle technické riešenia neexistujú.
30. marca 2023 at 15:52
Váš rozkol/nezhoda vznikla v tom, čo som načrtol pod reláciou č. 155: “Tvoríme to, čo bude platiť v novej spoločnosti, alebo návod na to, ako tam prísť?”
Igor rozjíma nad svetom potom – keď sa nám už podarí vytvoriť novú spoločnosť a tá bude fungovať na prirodzených princípoch.
Tóno je v prítomnosti – teraz, keď máme nedokonalosť členov spoločnosti (ich mravné či iné kvality nie sú na dostatočnej úrovni).
Preto T hľadá iné mechanizmy na ich udržanie v želateľných mantineloch.
PS: S právom prvej noci to môže byť ináč, než nám predostreli plagiátori HiSTORYje. Chcú v nás vyvolať odpor k telegónii.
30. marca 2023 at 21:09
Áno súhlasím , ja ten rozdiel v časových horizontoch vidím. Od začiatku bol náš zámer v Programe a teraz v Zásadách stanoviť métu kam chceme prísť. S tým sa nikto nezaoberá.